Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

11 Dec 2012

Bagaimana utk berhenti merokok

Assalamualaikum, seperti yg dijanjikan semalam. Hari ini Hana nak berkongsi tips berhenti merokok..
Owh jgn salah faham pulak. I nak share pengetahuan yg i dapat bukan nak share pengalaman berhenti merokok ok..


Cara 1

Mengikut tips yang siberi oleh seorang ustaz (jumpa ustaz ni time berkursus), Beliau menyuruh perokok bangun tidur je atau sejurus celik mata sila MINUM AIR KOSONG satu botol 1.5l.. Time minum tu mungkin akan rasa x lalu nak telah dah air tu. Dan kalau x bernasib baik mungkin akan termuntah atau pun terbelahak..Tapi dia kata paksakan je diri. Selepas tu pi gosok gigi.. 

Kesan pengabilan air yg banyak tadi akan mengurangkan ketagihan dan secara tidak langsung membersih mendapan bahan2 tidak elok yg terdapat dlm bdan.  Namun dengan cara ini akan berjaya jika perokok tersebut nekat dan tekad untuk berhenti merokok. Pesan beliau lagi sebelum tu perokok perlu la berNIAT untuk berhenti merokok. Sebab tu org kata nawaitu penting..

Cara 2

1. Jangan simpan sekotak rokok atau lebih dlm simpanan anda. Beli loose pack shj. So kalau x jumpa kedai korang secara tidak langsung telah mengajar diri untuk menahan diri drpd keinginan merokok.

2. Standby chewing gum, gula2 or biskut rokie jika keinginan merokok dtg, 
Dengan kata lain gantikan rokok dgn  gula2 or asam.

3. Cuba sibukkan diri anda dengan aktiviti lain jika keinginan merokok datang.

4. Waktu terbaik utk berhenti merokok adalah ketika anda mula berpuasa ataupun bulan puasa.

5. Jika rasa merokok dtg cepat2 minum air kosong.

6. Jauhi atau jangan berkumpul dgn rakan2 yang sedang merokok. Jangan terpengaruh dgn rakan2 anda.

6. banyakkan berzikir.

Cara 3

Bila doktor sahkan korang dah ada penyakit tibi or kanser paru2 bautomatik korang akan berhenti merokok..huhu itu jam baru nak pikir hidup lama.. 

Halooo kawan sudah terlambat ma..

Walaupun pelbagai kaunselor atau pun doktor bagi beribu tips atau cara tapi kalau korang x nak berhenti semua pun tidak akan berjaya. Carila sesuatu perkara atau benda yang boleh memotivasikan diri anda utk berhenti. Korang sedar atau tidak secara tidak langsung korang juga menyebabkan org disekeliling juga mendapat kesan akibat asap rokok tu. 


Merokok tu menzalimi diri sendri. Mufti pun dah keluarkan fatwa. Korang sendri pun tau kesan dan keburukan rokok yang x perlu aku citerkan lagi.

Akhir kata Lu Pikirlah Sendiri..

hana sy8

1 comment:

Puan Ida said...

Salam..tumpang lalu ye pemilik blog.
Saya cuma nak promote produk henti rokok yg suamk sy gunakan utk berhenti sepenuhnya kira2 3 tahun yg lepas. Kepada mereka yg ingin tahu/berminat nak mendapatkan produk,sila layari www.facebook.com/jomhenti.

Semoga anda bertemu sesuatu yg boleh membantu menangani masalah rokok.wassalam

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno