Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

11 Feb 2014

DEMAM DENGGI : PUNCA, TANDA-TANDA DAN RAWATAN

Hari ini Hana nak berkongsi tentang gejala demam denggi. Sebab mana-mana kita pergi ada sahaja yang terkena demam denggi. Seminggu sebelum cuti raya cina yang lepas kakak Hana dimasukkan ke ICU gara-gara demam denggi. Di tempatkan ICu kerana virus denggi telah masuk dalam darah dan perlukan pemantauan sepanjang masa. 

Demam denggi tidak boleh ambil ringan. Jika demam berlarutan cepat-cepat dapatkan rawatan. Mencegah lebih baik daripada mengubat. Kalau rasa nak demam cepat-cepat telan nutriferon. 

Ok Hana kongsikan perihal deman denggi. Ini pun hana ambil dari sini


Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk Aedes betina.
Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 - 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda.

Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.

sumber : wikipedia - demam denggi
Punca demam denggi;

1-Longkang-longkang di sekitar taman yang dipenuhi sampah, timbunan tanah dan rumput-rumput yang telah tumbuh. Ini menyebabkan ada air yang bertakung dan boleh menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes

2-Sikap pengotor segelintir penduduk yang mengabaikan aspek kebersihan, termasuk membiarkan air bertakung sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk Aedes dikenal pasti antara punca peningkatan kes denggi.
sumber : Scribd - Punca demam denggi

Berikut adalah 9 tanda kita telah digigit nyamuk Aedes;
  • Cirit-birit
  • Demam secara mengejut
  • Loya dan muntah-muntah
  • Ruam dan gatal-gatal
  • Sakit bahagian belakang biji mata
  • Sakit kepala yang teruk
  • Sakit otot dan sendi yang teruk
  • Sakit perut
  • Sakit pinggang yang teruk (demam tulang pecah)


sumber: Petua sejagat - 9 Tanda Demam Denggi


Denggi pada bayi dan kanak-kanak yang masih kecil selalunya bermula dengan simptom-simptom penyakit virus:
• demam
• hidung berair
• batuk
• ruam kulit yang ringan

Kanak-kanak yang lebih besar selalunya mengalami simptom-simptom tipikal sama seperti yang dialami oleh orang dewasa:
• demam panas
• sakit di bahagian belakang mata dan pada sendi-sendi
• sakit kepala
• ruam kulit bertompok merah dan putih

Ini mungkin diikuti dengan:
• kurang selera makan
• loya
• muntah
• gatal di tapak kaki
• rasa sangat lemah semasa menghidapi penyakit dan juga lemah selepas sembuh. 

sumber : baby center - denggi dan kanak-kanak


Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompok kulit warna yang normal (island of white in a sea of red). Kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-cirit.

Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) dan juga dalam kes luarbiasa radang otot jantung (cardiomyopathy). Demam denggi klassik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic.

Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space loss di antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity).

Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan. Kes DHF juga menunjukkan demam tinggi, fenomena pendarahan, trombositopenia (thrombocytopenia) dan haemoconcentration.
Sebahagian kecil kes membawa kepada sindrom kejutan denggi (dengue shock syndrome) atau DDS yang mempunyai kadar kematian yang tinggi. 
sumber : wikipedia - demam denggi


Setakat ini tiada rawatan yang spesifik bagi membunuh virus denggi.

Rawatan Demam Denggi Klasikal
Rawatan yang diberi adalah untuk menstabilkan pesakit bergantung kepada keadaan pesakit iaitu, mengurangkan demam(suhu badan) dan mengelakkan dari perdarahan berlaku

Rawatan Demam Denggi Berdarah 
Demam yang sangat panas, kehilangan selera makan dan muntah menyebabkan dehidrasi. Pesakit digalakkan supaya minum air lebih banyak. Demam yang sangat panas meningkatkan risiko terjadinya sawan, oleh itu demam patut dikawal dengan antipiretik.

Pesakit juga diawasi supaya gejala perdarahan dan sawan dapat dikesan awal. Masa yang paling genting ialah pada hari ke3 hingga hari ke7. Pemberian aliran intravena perlu jika sekiranya kiraan hematokrit meningkat kerana ia menggambarkan darjah kehilangan plasma.
sumber : 1 klik - demam denggi


Petua untuk demam denggi;
- raw juices of papaya leaves
- pegaga juice / tembikai
- air 100 plus / air kiwi
- sup ketam
sumber : Anis Pharmacyr - Petua untuk demam denggi
Rencana ini hanyalah sebagai panduan sahaja dan bukanlah sebagai ganti nasihat professional. 

Ketika anda mendapati simptom-simptom yang dinyatakan cepat2 ambil nutriferon bagi meningkatkan antibodi supaya gejala demam dapat dikawal.

Kebanyakan nyamuk dan serangga memasuki rumah anda pada waktu fajar dan senja. Jadi pastikan semua tingkap dan pintu telah ditutup ketika waktu itu. Jika anda perlu menggunakan lingkaran elektrik, mat atau pengewap cecair untuk menghalang kemasukan serangga dan haiwan perosak ke dalam bilik, pastikan semua ini dimatikan sebelum bayi anda masuk ke bilik.

Alat-alat elektrik yang menggunakan gelombang ultrabunyi dan elektromagnetik untuk menghapuskan serangga perosak juga boleh didapati.

Maklumat Lanjut


5 comments:

Anonymous said...

http://manfaatbuahdaun.blogspot.com/2013/11/manfaat-daun-pepaya-sebagai-obat.html
INI ADALAH RAWATAN DEMEM DENGGI YANG PALING MURAH... DAN BANYAK ORANG TAK TAHU BENDA INI..
Di rumah saya, abang saya telah suspected demam denggi dan kemudian dikuarantin dekat hospital selama 4-5 hari... Platlet darah abang saya makin kurang... Emak saya sangat risau dengan keadaan abang saya... Selepas itu, jiran saya telah bagitahu tentang DAUN BETIK ini... Emak saya pun telah mengisar beberapa daun muda betik dengan 1-2 sudu besar air dan mengekstrak jus daripadanya...
Hanya 1 sudu besar jus daun betik itu diberi kpd abang saya.. Pada keesokan hari, abang saya mula pulih... Petang hari itu juga dia telah dibenarkan balik rumah...
SO, THINK WISELY BEFORE ACT....!!!

SimplyMawar said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Nice info. TQ

MySihat said...

Berdasarkan data sehingga Februari 2015, lebih 53 kes kematian akibat demam denggi dilaporkan. Anda ini sangat merisaukan.

Aedes pula suka tinggal di tempat bersih. Jadi sama-samalah memantau persekitaran rumah agar dapat menghalang pembiakan Aedes.

Ayah Najmi said...

thanks sis info yg bagus..sy geram ngan nyamuk pantang dengar bunyi asyik nak menampor je.

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno