Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

7 Jul 2014

SAHUR NASI VS SAHUR SHAKE

Hana nak buat perkongsian cara nak diet sihat dan berkesan untuk orang yang berpuasa. Doktor menyarankan agar tidak mengambil nasi (karbohidrat) pada waktu sahur kerana ianya akan menyebabkan kita kenyang sementara sahaja. Ini kerana kandungan index glesimik (GI) tinggi. Mungkin terjadi juga pabila waktu tengah hari perut mula berkeroncong pada sesetengah individu. Keadaan ini menyebabkan kita semakin lapar di waktu petang. Kesannya, akibat otak mendapat signal lapar, perut berkeroncong, kita akan menjadi semakin ber NAFSU untuk membeli makanan di bazar ramadhan.

Oleh yang demikian, pengambilan protein seperti Energizing Soy Protein (ESP) atau Cinch shake sangat bagus untuk orang yang berpuasa. Walaupun ketika sahur rasa kenyang ambil protein dan nasi berbeza tetapi kenyang protein lebih lama dan kita mampu bertahan serta kekal bertenaga sehingga berbuka. Ini kerana Index glisemik ESP dan Cinch sangat rendah dan tenaga glukos dilepaskan secara perlahan-lahan tidak seperti nasi.


Ini pendapat Puan Herny : BEZA SAHUR NASI VS SHAKE

saya tak hari2 shake. 
pagi2 lauk sahur paling best sayut tumis+ikan pekasam. makan pon tambah hihi.. kenyang...

tapi datang tengahari lapar..
tengah cakap dengan staf perut bunyi2.. hohooo

beza dgn minum SHAKE
> tak kenyang sangat masa sahur
> tapi rasa tak lapar sampai ke petang
> waktu berbuka pon tak rasa selera pelik2

tu bezanya..
kenapa jadi macam tu?

teori nya ialah INDEX GLISEMIC

makanan yg high GI seperti nasi... kadar pelepasan glucose tak stabil. thats why cepat kenyang n cepat lapar.

tpi low GI pulak dia lepaskan perlahan2 dan lebih stabil sepanjang hari...

sistem badan kita plak bila paras glucose tak stabil tu akan rangsang otak untuk makan.. & tingkatkan selera makan..tu yg jadi beli kat bazaar berlebihan sebab otak tengah hantar signal lapar!

jadi amik sahur low GI

kesannya tak lapar sangat.... tak kenyang sangat.. just nice..

====================================
Nak sahur dengan protein yang mengenyangkan? Cuba ESP, Mealshakes atau lagi best Cinch Shake lengkap dengan leucine. jadi kurus pun tak menggeleber nanti...pilihan di tangan anda!







Hana Syed
Independent Shaklee Distributor
Shaklee ID: 852746
Contact: 012 649 3489


No comments:

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno