Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

12 Aug 2014

6 jenis Makanan yang perlu dihindari oleh Ibu Mengandung

Kerana kehamilan menjejaskan sistem imun anda, anda dan bayi yang dikandung lebih mudah dipengaruhi kepada bakteria, virus, dan parasit yang menyebabkan penyakit bawaan makanan. Sekalipun anda tidak berasa sakit, beberapa "bug" seperti Listeria and Toxoplasma boleh menjangkiti bayi dan anda serta menjadi punca masalah-masalah kesihatan yang serius. Bayi anda juga sensitif kepada toksin daripada makanan yang anda makan, seperti raksa.
pregnant_cravings
Mulakan dengan asas di pemakanan kehamilan. Pemahaman mengenai makanan yang perlu dihindari semasa kehamilan boleh membantu anda membuat pilihan paling sihat untuk anda dan bayi anda.

Terdapat sesetengah makanan yang perlu anda menjauhi semasa kehamilan, kerana ia boleh jadi tidak selamat untuk bayi anda seperti:

1. Keju - ia mungkin tidak dipastur dan dicemari dengan listeria — bakteria yang boleh mencetuskan keracunan makanan

2. Telur, daging - Semua sumber berkemungkinan bakteria yang boleh merosakkan bayi yang belum lahir. Bila memasak daging dan telur, pastikan ianya dimasak dengan betul.

3. Pate (sejenis makanan proses hati, mayonis etc orang kita jarang makan mungkin) - jangan makan produk hati kerana sejumlah besarnya mengandungi vitamin retinol A. Terlalu banyak vitamin retinol A boleh jadi berbahaya kepada perkembangan bayi anda.

4. Makanan Laut - Makanan laut mentah, seperti tiram, atau sushi yang belum disejukbeku tidak selamat untuk anda. Makanan laut seperti yu, todak, mackerel besar, tilefish atau ikan mersuji mengandungi tahap-tahap raksa semulajadi yang tidak selamat. Tuna mengandungi raksa juga , adalah lebih baik jika anda tidak makan lebih dari empat tin tuna bersaiz sederhana, atau dua stik tuna baru setiap minggu.

5. Alkohol- Penggunaan alkohol berlebihan semasa kehamilan boleh juga menjurus keguguran, mati dalam perut, atau kemungkinan bayi dilahirkan awal.

6. Kopi - Kerana kafein ialah satu perangsang, ia meningkatkan tekanan darah dan kadar jantung anda, yang kedua-duanya tidak dicadangkan semasa kehamilan. Kafein juga meningkat kekerapan kencing. Oleh yang demikian ianya boleh menjurus kepada  penyahhidratan.

sumber

1 comment:

Lydia Miza said...

Bab keju tu x tau pun. Tq for the nice entri. Makanan laut g ramai dah terkena kan? Ramai kena bila mkn kerang.aritu LM minum kopi uish jantung debar2 tekanan sarah jd tinggi tau.

Tq sudi jln ke blog LM

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno