Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

13 Oct 2014

JANGAN MINUM SAMBIL MAKAN

Jangan Minum Sambil Makan!
Perut adalah pusat kebanyakkan penyakit. Kebanyakkan pakar perubatan mempunyai pendapat yang sama bahawa banyak penyakit dating daripada tabiat pemakanan kita dan ubat yang paling mujarab untuk mencegah penyakit adalah dengan menjaga dan mengawal makan. Kebiasaannya, masalah yang melibatkan makanan yang dimakan dan bahagian dalam perut adalah masalah pencernaan.

Tahukah anda bahawa minum sambil makan akan meyumbang kepada masalah pencernaan makanan? Kebanyakan individu akan melakukan tabiat ini iaitu minum sambil makan. Apabila anda minum dan makan dalam masa yang sama, ia akan mengganggu sistem pencernaan kita dan segala nutrient dalam makanan yang kita ambil tidak dapat disalurkan ke seluruh tubuh badan kita.

Berikut adalah 10 simptom yang menandakan kita mengalami masalah pencernaan iaitu:

• Banyak angin (kerap kentut daripada biasa)
• Kembung perut
• Cepat penat
• Mudah berparut pada anggota badan
• Keradangan kulit
• Berat badan bertambah dengan cepat
• Sering sendawa
• Pedih ulu hati
• Makanan tidak hadam
• Keradangan lain

Apabila anda minum sambil makan, ia akan mencairkan enzim percernaan yang terbentuk dalam perut. Hal ini kerana apabila minum, asid yang terbentuk untuk mencernakan makanan akan kurang berfungsi dan pencernaan tidak akan berlaku dengan sempurna. Proses pencernaan akan berlaku dengan lebih sempurna dalam keadaan perut yang berasid. Jika terpaksa, anda seharusnya minum dalam tegukan yang kecil dan elakkan minum minuman berkarbonat atau begas, soda dan minuman yang berais kerana ia akan menghalang pencernaan makanan. Seeloknya, minum 10 minit sebelum makan atau sekurang-kurangnya sejam selepas makan iaitu selepas makanan habis dicernakan.


Jadi, sebaik-baiknya elakkanlah minum air sambil makan kerana ia akan mengganggu sistem pencernaan makanan dan sekaligus akan memberi kesan buruk terhadap tubuh badan kita.

Anda juga boleh atasi ketidakselesaan perut dengan mengambil 2 biji  peppermint ginger plus boleh ditelan atau pun di rendam dengan air panas, kemudian minum.








4 comments:

Tie HT said...

betul kan
orang kata makan tak boleh berulam air..'nice topic :)

Wak Lat said...

Salam. Hee saya suka minum air suam saja.

faraherda.razalan said...

Salam. Mg berangin gak badan ni. Tak suka gak mkn berulam air, nanti perot buncit.

Salam kenal!

Julia Johari said...

Pernah buat...lepas ini kena berubah...terima kasih ye...info yg sgt menyedarkan saya.

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno