Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

28 Oct 2014

Cara Mengira Keperluan Protein Harian

Bagaimana kita nak tahu keperluan protein badan kita? Setiap individu keperluannya berbeza.

Cara nak kira:
Berat badan dalam pound (lbs). Kalau 40kg = 88lbs, Kemudian 88/2 = 44

Maka protein yang diperlukan oleh individu yang beratnya 40kg adalah 44g protein sehari..






Kalau kita amalkan ESP, 3 sudu besar sehari baru 14g protein yang kita ambil. Sungguhpun 14 g tetapi ianya bersamaan dgn 2x daging, 4x telur dan 12x susu. Sebab itu walaupun bersarapan dengan segelas ESP, ianya kekal kenyang sehingga lewat tengah hari. Dan paling penting perut tidak berkeroncong. Tapi yelah kita dah biasa makan pagi nasi lemak, roti canai dan lain-lain, bila minum ESP ni feel kenyang tu tak sama. Macam kurang puas gitu.

Minum ESP baru 14g kan, so yang baki tu boleh dipenuhi semasa kita makan tengah hari seperti ayam, ikan, telur dan lain-lain lagi.



Selain itu, protein soya tiada kolestrol berbanding daging. Sebab itu ESP ini boleh menjadi penganti sumber protein yang lain. Makan daging hari-hari pun tak bagus, Rasul sendiri tidak menyarankan.

Lagi fakta penting yang kita perlu tahu.

Jika badan kita kekurangan protein, sistem badan kita akan lock protein dari sampai ke rambut dan kuku bagi memberi laluan ke bahagian badan lain yang lebih penting. Sebab itu rambut cepat dan banyak gugur dan kuku menjadi rapuh. Kita sangka syampu tak bagus so kita cari lah syampu terbaik dan mahal tapi rambut tetap juga gugur. Kalau dibiarkan sedar-sedar rambut semakin menipis dan kepala dah botak. Selisih takut makk..

Kalau kuku, kita boleh lihat terjadinya hang nail. Tak tahu pulak istilah melayu dia apa. Hang nail ni ada kulit terkeluar tepi kuku tu. Cuba semak ada tak??


inilah hang nail
sebenarnya banyak lagi kesan kekurangan protein tapi Hana kongsikan yang biasa terjadi pada kita terutama wanita. Lagi satu kesan kekurangan protein bekas jerawat yang hitam tu susah benar nak hilang. Jerawat dah takde tinggal bekas je. Pigmentasi tu pun sama. Sakit hati je nengokkan dalam cermin. Ini kerana tak cukup protein la untuk membantu penghasilan sel-sel baru. Kalau cukup protein setakat bekas jerawat tu boleh settle. Ni makan protein tak cukup, protein yang ada habis semua digunakan untuk bina otot itupun silap haribulan tak cukup juga.

Sempena promosi ESP beli 6 percuma 1, boleh cuba protein ESP ini. Sangat berbaloi satu tong boleh tahan 2-3 bulan. Sehari 1 scoop sahaja. Nak risik-risik lagi boleh hubungi Hana.








Hana Syed
Independent Shaklee Distributor
Shaklee ID: 852746
Contact: 012 649 3489


10 comments:

Tante Mali said...

Good Morning, thank you for your lovely visit, so nice!
Have a wonderful time
Elisabeth

cikceriacorner said...

thanx 4 sharing akak..:)

JR said...

Bagi pesakit gout mereka tak digalakkan makan makanan yg tinggi protin. Ada bahan alternatif yg boleh menggantikan protin ke bagi golongan ini??

Bunda a.k.a KN said...

Bunda belum pernah cuba ESP ni..banyak dah dengar kebaikannya...

Terima kasih sudi keteratak bunda...

Gee Lion said...

bagus perkongsiannya cik Hana, berat saya dlm 43 saja. buat masa ni masih belum mencuba ESP seperti disyorkan. inshaAllah, ada masa akan cuba ^_^

Hana Syed said...

thank you

Hana Syed said...

No problem cik ceria..

Hana Syed said...

JR, orang gout memang tak digalakkan mknan protin tinggi. sebab tu boleh gantikan dengan ESP ini sebab baru 14g. Plus ESP tiada kolestrol mcm kita ambil daging. Kalau gout bagi produk shaklee kami cadangkan Alfafa utk kawal asid urik dalam badan yang menjadi penyebab gout.

Hana Syed said...

Bunda kalau nak cuba boleh roger Hana inshaAllah akan bantu bunda sebaik mungkin.

Hana Syed said...

Boleh cik gee kalau nak cuba, roger je Hana. InshaAllah sentiasa membantu

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno