Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

18 Mar 2015

Tips GST


1. Sebelum membeli barang, tanya dahulu harga yang dikenakan termasuk GST atau tidak. 

2. Jika ada GST, tanya adakah resit rasmi akan diberikan untuk pembelian tersebut? Resit rasmi haruslah memaparkan nama dan nombor pendaftaran syarikat (akta ssm) dan juga no pendaftaran GST. Jika gst dikenakan, dan tiada resit dikeluarkan, JANGAN BERURUSNIAGA. 

3. Setelah berurusniaga, semak nama dan no pendaftaran syarikat tadi di website kastam untuk memastikan syarikat tersebut betul berdaftar GST dan kenakan GST pada pelanggan. 

4. Jika syarikat tersebut tidak berdaftar GST dan kenakan GST pada pelanggan, buat aduan ke kastam dan bawa resit tadi. 

Peniaga boleh dikenakan denda rm200k jika tidak berdaftar GST tetapi kenakan GST pada pelanggan. Elakkan dari tertipu. Tiada resit, Jangan beli.

Actually Hana dapat ni daripada en Suami, Pegawai Kastam.


18 comments:

Muji Anto said...

http://en.miui.com/home.php?mod=space&uid=3128752, https://forums.oneplus.net/members/19gambarawekmelayu.583337/

iryanty ahamad said...

payah juga nie..habis kalau warga emqs yg beli..manalah tahu wbste...redha jelah kan..kangkungkan turun harga..huhuhu

mamawana said...

Assalam,

Hehehe... jgnler bior warga emas emak ayah kiter gi beli brg2 keperluan. Anak cucu setia berkhidmat kan kan kan....

hainom OKje said...

Haha....patut pun .....bini pegawai kastam rupanya..
Tq for the info HS

Hanafi Abdullah said...

hu..hu..bagus tips ini..moga dipanjangkan lagi kepada mereka yang memerlukan

Sham said...

Ooo bagus tips ni...herm nak xnak kita kena hadap gak gst ni nnt kan...

saniah ibrahim said...

info yang bagus pada kakak ni yg xfaham2 pasal gst ...

Mummydearie said...

Oh, ya ke? Bagus bagi tips ni awal-awal. Hari tu saya makan kat foodcourt NuSentral, mereka siang-siang dah letak harga minuman berserta GST 6%. Jenis yang malas nak cerita banyak, saya relakan aje walaupun peliklah belum 1 April pun lagi, GST apa kebendanya!

Bunda a.k.a KN said...

Salam..

Terima kasih tips ini...dengar2 tambang bas ekspress nak naik...

Bunda ni tiap bulan berulang alik kekampong... Perak...naik bas ekspress...huhu..

abuikhwan said...

Assalamulaikum,
GST oh GST...redha jelah (sambil mengetapkan bibir) hehe

Ahmad Najib said...

tula. tapi beli kangkung kat pasar xkan gst kot.hihi

Ahmad Najib said...

aha x patut biarkan..

Ahmad Najib said...

welcome kak.. husband suh sebarkan..

Hana Syed said...

sama2.. tapi dah berjaya tangguh.. Hana harap semoga dilapangkan rezeki bunda

Hana Syed said...

tula suka tak suka gst on je wlpn harap ianya cuma aprilfool

Hana Syed said...

tula peniaga pun cepat sangat ambil kesempatan. ada jugak yg caj kita gst tapi tak register gst tu yg kena carefull

Hana Syed said...

saya pun tak faham cuma ini basic tips. jgn biarkan peniaga senang2 collect gst dr kita

Hana Syed said...

tula paksa rela namanya

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno