Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

24 Nov 2014

Kenali Diabetis

Terdapat 3 jenis kategori pesakit diabetis
1. Keturunan
Mendapat diabetis sejak dari muda remaja ataupun kanak2 lagi kerana faktor genetik. Bukan disebabkan pemakanan. Ini memang tidak boleh dielakkan.

2. Gaya hidup
Diabetis yg diperolehi akibat gaya hidup atau pola pemakanan yg tidak sihat. Yang ini umum mengetahui akibat pengambilan gula yang tidak terkawal.

3. Mengandung/ kehamilan
Akibat perubahan hormon perempuan mengandung mendapat diabetis ketika mengandung. Ianya mungkin akan hilang selepas melahirkan. Namun jika tidak dirawat atau dikawal ianya mungkin kekal.

Namun fokus saya adalah untuk ketagori kedua dimana mereka yang mendapat diabetis akibat daripada gaya hidup.

Bagaimana diabetis terjadi?
Diabetis berlaku apabila pankreas kita tidak lagi mampu menghasilkan hormon insulin. Insulin ini penting untuk mencernakan gula atau karbohidrat kepada tenaga.

Pesakit diabetis kita boleh kenal pasti jika dahulu orang kita kenali seorang yang badan berisi, kurus atau dengan kata lain berat badan menyusut dengan mendadak. Terutama golongan berumur 40-an ke atas.

Bagaimanakah insulin gagal dihasilkan?
Ketika kita mengambil gula kompleks atau dalam bahasa mudah makanan yang manis2 pankreas kita akan boost penghasilan insulin untuk menguraikannya. Makanan yg berindeks glisemik tinggi akan memaksa pankreas mengeluarkan insulin dgn banyak. Sehinggakan pada satu tahap pancreas tidak mampu lagi menghasilkan insulin seperti biasa. Maka bermulalah episode diabetis. Jadi makanan yang diambil (gula/karbohidrat) tidak diproses dan  ianya menyebabkan kadar gula dalam darah menjadi tinggi.

Tahap pesakit diabetis ini bergantung kepada kebolehan pankreasnya menghasilkan insulin. Bagi yang kronik dimana pankreas tidak lg mampu menghasilkan insulin maka doktor menyarankan perlu baginya mendapatkan suntikan insulin.

Bagi yang tidak kritikal, diet diabetic perlu diamalkan. Mereka perlu mengamalkan pemakanan indeks glasemic rendah. 

Kenapa indeks glisemik rendah?
Pengambilan makanan indeks glisemic rendah tidak memerlukan insulin yang tinggi untuk menguraikan karbohidrat tersebut kepada tenaga.

Kadar penguraian gula dalam darah, lagi rendah GI lagi lama masa yang diambil
Nilai Indeks Glisemik 
Penting utk pesakit diabetis terutamanya melihat kandungan GI makanan yang di ambil. Yang tidak diabetis pun kena ambil langkah pencegahan. Semakin tinggi nilai GI semakin cepat kadar pelepasan gula dalam darah.

Sebab itu ambil ESP kenyang lama sebab nilai GI rendah
Bagaimanakah ESP membantu pesakit diabetis??
Sebab itu kebiasaannya orang yang ada diabetis kelihatan lemah dan tidak bertenaga. Maka pengambilan ESP akan memberi tenaga berpanjangan dan sangat sesuai utk golongan ini kerana indeks glisemiknya juga rendah iaitu hanya 39Pengambilan ESP tidak akan menyebabkan kadar gula dalam darah meningkat.


ESP low GI, Kenyang lebih lama


Hana Syed
Independent Shaklee Distributor
Shaklee ID: 852746
Contact: 012 649 3489



6 comments:

paridah said...

assalam...perkongsian yg sangat bagus perlu diketahui ni...

Etuza said...

Asalam terima kasih kunjungan anda ya

Sura Mohd said...

good info..:)

Hana Syed said...

alhamdulillah.

Hana Syed said...

sama-sama

OKje said...

Moga dijauhkan hendaknya....
Takutkan Hana.... kadang tu makan makanan manis tak mengingat hihj

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno