Text Widget

Perhatian:
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Semua paparan adalah berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan pengguna shaklee.

27 Oct 2014

Soya dan PCOS

Assalamualaikum,bersawang rasa blog ini apabila Hana tidak berjaya update blog setiap hari..

Hari ini dok meng google. Pastu baca pasal dr Zubaidi punya ekstrak kacip fatimah (EKF). Beliau cadangkan ekstrak kacip fatimah untuk wanita PCOS. Antara kandungan kacip fatimah ialah phytoestrogen. Phytoestrogen ini mempunyai kesan positif dalam metabolisme glucose dan lipid (lemak) seterusnya memberi kesan yang baik mengurangkan masalah kesihatan dalam kardiovaskular, yang disebabkan kegemukan, diabetis dan hyperlipidemia.


wah baca macam best kan. Tujuan cari ini Hana sangkakan diriku PCOS. Tapi last checkup khamis lepas (23.10.14) doc kata Hana ok. Lega mak hihi Tapi sebab diriku SLE doktor sangat TIDAK GALAKKAN untuk ambil supplemen herba macam kacip fatimah ni. Kalau tak pasti dah rembat sebotol. Maka, Hana cuba cari apakah sumber phytoestrogen dalam makanan lain. Maka terjumpa jurnal ini. Jurnal ini mengatakan soya pun ada phytoestrogen. Bila baca-baca ada sebut pasal isoflavones.



Ya Allah, kerdil rasa. Aku sibuk duk cari yang jauh yang belum pasti. Rupanya ianya didepan mata je.Ini yang orang cakap 'gajah depan mata tak nampak'. Sudah pastilah ESP (energising soy protein) mempunyai segala kebaikan yang dalam jurnal itu nyatakan. So boleh minum ESP semula tanpa rasa bersalah.

Sebelum ini ada beberapa kawan yang skeptical dengan ESP, sebab depa kata soya tidak bagus untuk PCOS. Dan memang ada a few doctor yang tentang bila patient ambil ESP. Tapi doktor Hana tak pernah mention langsung tak boleh ambil soya dan Hana dah tanya dan jawapan doktor simple, "tak lah". Ini jawapan gynae Hospital Sultanah Aminah.Hana pun dah double comfirm dengan pakar nutrisi Shaklee dan mereka menyangkal juga perkara yang sama. Sebab ESP sangat berbeza dengan soya yang berada di pasaran. Nanti lihat perbezaan ESP dengan soya biasa.


Kesimpulan yang dapat Hana buat adalah, pcos boleh ambil ESP. Sebab kacip fatimah pun ada phytoestrogen juga. Tapi Hana tidak pernah consult customer amik ESP kalau dia sendiri tidak yakin. Hana cuma bagi cadangan je. Slebihnya customer buat pilihan dan berbincang dengan doktor mereka terlebih dahulu.



Sempena promosi ESP beli 6 percuma 1 masih sempat lagi untuk merasai dan menikmati keaslian Soya ESP yang tidak diubah genetiknya. Untuk keterangan lebih lanjut hubungi Hana.







Hana Syed
Independent Shaklee Distributor
Shaklee ID: 852746
Contact: 012 649 3489

4 comments:

Gee Lion said...

PCOS tu apa cik Hana?

Hana Syed said...

Polycystic ovary syndrome (PCOS) penyakit hormon sistem reproduktif wanita. Antara penyakit yang menyebabkan kesukaran mengandung.

paridah said...

assalam bagusnya produk ni mmg patut dicuba ni...

Anonymous said...

KA pun suka gak produk berasaskn soya mcm ni !

© Copyright 2014 Reserved to Supplement For Better Life l Design by DayangDeno